Що читати на канікулах
Дорогі мої розумники!
Канікули - це весела пора відпочинку та розваг, але я думаю, ви знайдете час, щоб познайомитися з цікавими оповіданнями відомого письменника Всеволода Нестайка.
Я впевнена, ви прочитаєте їх із захопленням! А завдання, що знаходяться після кожного твору, виконаєте легко та швидко.
Бажаю успіхів!
Всеволод Нестайко
Народився
30січня 1930 року в м. Бердичеві на Житомирщині в сім'ї службовця. Коли
Всеволод Нестайко був маленьким хлопчиком, він страшенно хотів швидше вирости і
стати великим та дорослим. «Може, тому, що я був справді малий на зріст, чи не
найменший у класі. Малий, худий та ще й рудий». І щоб швидше вирости, Всеволод
годинами стояв під дощем і спати лягав о сьомій. Отак у сні і нетерплячці В.
Нестайко і не зогледівся, як несподівано виріс майже під два метри і перестав
бути рудим. «І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство —
найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися
назад! Назад —у дитинство. Та нема часу і
дороги назад», — зізнається він. І все ж таки Всеволод Зіновійович
Нестайко знайшов цю дорогу. А пролягла вона через уяву і фантазію. Він почав
подумки повертатися у дитинство — почав писати для дітей веселі і мудрі книги.
КРЕВЕТ ВАСЯ
У казковому Морі на казковому базарі, як на
всіх базарах світу,була велика штовханина. Риби, кальмари, каракатиці,
восьминоги, морські коники, краби та інші жителі моря сновигали взад - вперед
вибираючи, прицінюючись, торгуючись і купуючи, що кому треба.
Був серед
покупців і маленький десятиногий морський
рачок – кревет Вася. Креветка-мама Морія
Нептунівна послала його купити морської капусти на флотський борщ. Та на базарі
було так гамірно й цікаво, що морська капуста одразу вилетіла кревету Васі з
голови. Він, роззявивши рота, застиг біля перекупки Медузи Горгонівни, яка
вигукувала на все море:
-
А кому чудодійної водорості «Морсон і Морсон» ?! Від усіх
морських хвороб – не хворіти щоб ніколи!
Ось погляньте: це була невеличка
камбала! Три пучечки проковтнула, і тепер вона акула! – Медуза широким жестом
показувала на здоровецьку рекламну акулу, яка плавала над її кіоском.
Побачивши кревета Васю, Медуза загукала до нього:
-
Гей, кревете,
майже даром стати можеш ти омаром! Підпливай, часу не гай! Водорості вибирай!
У
Васі замакітрилося в голові. Ну, який хлопчик не хоче стати великим і
могутнім?..
-
От подивися на малюнок! Оце креветка, а оце омар!
Відчуваєш різницю?
-
П-почім в-водорості? – затинаючись запитав Вася
перекупку.
-
Дві перлини пучок!
-
Ого! А чого так дорого?
-
Дорого мило – дешево гнило!
Почухав
Вася клешнею потилицю.
-
А скільки в тебе грошенят, милий? – відчувши Васині
вагання, лагідно спитала медуза.
-
Чотири перлини мама дала. На морську капусту. Для
флотського борщу.
-
Для борщу? Ха-ха-ха! – зареготала Медуза. – Що таке борщ?
З’їв і облизнувся. А «Морсон і Морсон» зробить тебе наймогутнішим з усіх
креветок. Маму захищатимеш від будь-яких розбійників морських! Три пучечки
коштують шість перлин. Але тобі я віддам за чотири. Один пучечок даром буде.
Умовила-таки Медуза кревета Васю. Віддав він
їй свої чотири перлини, узяв «Морсон і Морсон», порачкував додому. «От мама
зрадіє! От задоволена буде! Я ж її надійно захищатиму!» - думав по дорозі.
Та не так сталося, як гадалося. Від тих
чудодійних водоростей у Васі тільки живіт розболівся. Мама три дні лікувала
його «Смектою». Так і не став Вася омаром, лишився креветкою.
Отож,
треба слухати маму, а не ловитися на рекламу. І витрачати гроші лише на товари
перевірені, хороші.
- Назви дійових осіб твору.
- Чому кревет Вася опинився на базарі?
- Чим цікавився малий Вася?
- Чому Медузі вдалося вмовити Васю?
- Прочитай висновок автора. Чи погоджуєшся ти з таким висновком? Обґрунтуй думку.
- Встанови відповідність між частинами прислів’їв. Яке із них найповніше пояснює головну думку твору? Обґрунтуй свою думку.
1. Вір своїм очам, А але перевіряй.
2. Довіряй, Б а тоді робити.
2. Довіряй, Б а тоді робити.
3.
Спершу треба розсудити, В а не чужим речам.
1.
|
2.
|
3.
|
Про комарика Зюзю
– Жив на світi комарик Зюзя. Звичайнісінький собі
комарик-дошколярик. Але дуже непосидючий і неслухняний.
Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало:
– Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають. А дос-сягають с-саме нес-слухняні!
Це так його знайомий хуліган Трутень із сусіднього вулика навчив…
Одного разу полетів комариний дитсадок на прогулянку до лісу. Летять гар-ненько парами. Комарія Комарівна попереду. Весь час озирається і научає:
– Будьте, дітки, обережні! Не розлітайтеся! В лісі стільки всякої небезпеки…
А Зюзя, що летів, як завжди, позаду, без пари, на ті слова – аніякісінької уваги!
– Я с-сам вс-се з-знаю! – І гайнув між кущів.
Та раптом – тиць у щось! І – приліпився. Хотів одліпитись, але ще більше заплутався. Ой леле! Та це ж павутиння. Його павук Павуло Павулович між кущами напнув – на поживу чатує. Побачив він Зюзю, лапки радісно потер, захихикав:
– Хи-хи-хи! Попався! Дрібнота, правда, але на закуску для апетиту згодиться.
І вже йде, на павутинні погойдуючись, до Зюзі.
– Ой-ой! – закричав Зюзя. – Рятуйте!
Але Комарія Комарівна з дитсадком далеченько одлетіли, не чують.
Плаче Зюзя, репетує. А павук Павуло Павулович усе ближче та ближче…
Аж тут Комарія Комарівна обернулася:
– Де Зюзя?!
Комарики-дошколярики на всі боки роззираються. Нема неслуха. Зник, як булька на воді. Повернули вони щодуху назад.
А павук уже лапу до Зюзі простягає.
– Ой-ой-ой! – відчайдушне заволав Зюзя. – Пропадаю!
Почула Комарія Комарівна. Почули комарики-дошколярики. Почули та вже й побачили.
– Не підлітайте, дітки, близько! Це небезпечно! Я сама! – загукала Комарія Комарівна і мерщій до Зюзі. Схопила за крильця, тягне щосили. Та не може його з липкого павутиння вирвати.
А павук наближається й наближається. Радий, задоволений!
– Зараз і вихователькою, і всім дитсадком пообідаю! Хи-хи-хи!
– Хлопчики й дівчатка! – вигукнув тут найслухняніший комарик Макарик. – Нумо всі гуртом! За лапки берімося швидше!
Взялися всі комарики-дошколярики за лапки, Макарик за виховательку вчепився. Та як смикнуть!
Вирвали Зюзю з павутиння.
Павучисько тільки щелепами клацнув з досади…
Тепер Зюзя не пустує, не бешкетує, у парі з комариком Макариком літає і міцно його за лапку тримає.
Всі комарики-дошколярики в комариному дитсадку слухаються виховательку Комарію Комарівну, не пустують, не бешкетують. А Зюзя слухатись не хоче й тільки дзижчить зухвало:
– Я с-сам вс-се з-знаю! I вз-загалі, дуж-же с-слухняні нічого в ж-житті не дос-сягають. А дос-сягають с-саме нес-слухняні!
Це так його знайомий хуліган Трутень із сусіднього вулика навчив…
Одного разу полетів комариний дитсадок на прогулянку до лісу. Летять гар-ненько парами. Комарія Комарівна попереду. Весь час озирається і научає:
– Будьте, дітки, обережні! Не розлітайтеся! В лісі стільки всякої небезпеки…
А Зюзя, що летів, як завжди, позаду, без пари, на ті слова – аніякісінької уваги!
– Я с-сам вс-се з-знаю! – І гайнув між кущів.
Та раптом – тиць у щось! І – приліпився. Хотів одліпитись, але ще більше заплутався. Ой леле! Та це ж павутиння. Його павук Павуло Павулович між кущами напнув – на поживу чатує. Побачив він Зюзю, лапки радісно потер, захихикав:
– Хи-хи-хи! Попався! Дрібнота, правда, але на закуску для апетиту згодиться.
І вже йде, на павутинні погойдуючись, до Зюзі.
– Ой-ой! – закричав Зюзя. – Рятуйте!
Але Комарія Комарівна з дитсадком далеченько одлетіли, не чують.
Плаче Зюзя, репетує. А павук Павуло Павулович усе ближче та ближче…
Аж тут Комарія Комарівна обернулася:
– Де Зюзя?!
Комарики-дошколярики на всі боки роззираються. Нема неслуха. Зник, як булька на воді. Повернули вони щодуху назад.
А павук уже лапу до Зюзі простягає.
– Ой-ой-ой! – відчайдушне заволав Зюзя. – Пропадаю!
Почула Комарія Комарівна. Почули комарики-дошколярики. Почули та вже й побачили.
– Не підлітайте, дітки, близько! Це небезпечно! Я сама! – загукала Комарія Комарівна і мерщій до Зюзі. Схопила за крильця, тягне щосили. Та не може його з липкого павутиння вирвати.
А павук наближається й наближається. Радий, задоволений!
– Зараз і вихователькою, і всім дитсадком пообідаю! Хи-хи-хи!
– Хлопчики й дівчатка! – вигукнув тут найслухняніший комарик Макарик. – Нумо всі гуртом! За лапки берімося швидше!
Взялися всі комарики-дошколярики за лапки, Макарик за виховательку вчепився. Та як смикнуть!
Вирвали Зюзю з павутиння.
Павучисько тільки щелепами клацнув з досади…
Тепер Зюзя не пустує, не бешкетує, у парі з комариком Макариком літає і міцно його за лапку тримає.
- Назви дійових осіб твору.
- Яким був комарик Зюзя в садочку?
- З кого брав приклад Зюзя?
- У яку пригоду потрапив?
- Хто допоміг вирвати Зюзю з павутиння?
Коментарі
Дописати коментар